Kasein

Jag fick förfrågan på Instagram om jag kunde skriva lite om kasein.
Vad det är, vad det är bra för, vilka smaker och märken jag rekommenderar.
Och självklart så kirrar jag det!
 
Men vill åter igen klargöra att jag inte är någon expert, som sitter inne på
en massa kunskap om detta, utan endast kan tala från egen erfarenhet,
egna upplevelser och information som jag läst.
 
Kasein, är ett mjölkprotein.
En attraktiv egenskap hos kaseinmolekylen är dess förmåga att bilda en gel
eller koagel i magen, vilket gör det mycket mer effektiv i näringstillförsel.
Koaglet kan ge en fördröjd långsam frisättning av aminosyror i blodet, under flera timmar.
På grund av dess långsamma upptagningsförmåga är kasein flitigt använt mellan
måltiderna och innan läggdags av muskelbyggande människor för att behålla musklerna
i ett anabolt tillstånd.
Det vill säga, att kasein bryts ner långsammare av kroppen, vilket ger en jämn fördelning
av protein till kroppens celler under flera timmar. För att bygga muskler behövs protein.
Och förknippa inte anabolt tillstånd med anabola steroider, HELT FEL! Anabolt tillstånd
innebär det tillstånd kroppen är i när den bygger upp sina energiförråd, då ofter efter
måltid då energi tillförseln är större än förbrukningen.
 
Kasein binder vätska bra, vilket gör att man kan tillverka pudding av det, lika så brownie
som jag brukar göra. Men funkar lika bra till att blanda en shake på!
Kasein är mättande, och är ett perfekt mellanmål. Det är också ett billigt sätt att få i
sig rätt mängd protein beroende på sin vanliga kost.
Man får en jämn tillförsel av aminosyror även under vila.
 
På grund av sin långsamma upptagningsförmåga lämpar sig inte kasein direkt efter
träning, utan använd då istället vassleprotein
 
Jag använder mig av kasein från Body Science.
Jag har bara testat smakerna, Choklad Mint, Dubble Chocolate Almond och Vanilj.
Vad jag har hört så ska Body Science vara bäst med aromerna, att det smakar mycket
och det kan jag hålla med om! Men eftersom jag inte testat andra märken så har jag
inte att jämföra med, men jag är väldigt nöjd med Body Science.
 
 
Här har ni de olika smakerna jag har och jag tycker alla är mycket goda!
Valde att posta innehållsförteckningen också, för det känns som om att
det kommer att komma frågor på dom, så här är dom!
 
Hoppas detta svarade på era frågor, kommer ni på mer. FRÅGA!
Kram, Sofie

Kommentarer
Postat av: Prinsessan_Nellie (på insta)

Hej, undrar om hur du blandar m vatten el m mjölk? Och hur mkr vätska så den blir drickbar? Det står "Dosering:
Blanda 1 dl (cirka 33 gram) med 1 – 2,5 dl vatten eller mjölk"

Har precis beställt min första proteinpulver ever! Tänkte främst som mellanmål på jobb då jag arbetar på en akutvårdsavd & hinner ej äta (vi har korta arbetspass utan rast, men får gå ut & äta ngt litet när det är lugnt)
En annan fråga: Håller man sig mätt länge på det? Om jag dricker en shake kl 15, kan jag äta middag kl 17-17:30 som jag brukar m familjen? Lr ska jag dricka den tidigare?
Hoppas du kan svara, TACK


Svar: Jag blandar med vatten, när jag gör pudding och brownie tar jag 1dl vatten. Jag har aldrig testat att dricka kasein, men blanda med vatten tills du är nöjd med konsistensen! Både vassle och kasein funkar som mellanmål, men hur mättande det är är upp till var och en. Jag anser att det låter fullt rimligt att du kan dricka den vid 15 och sen äta middag vid 17, längre än så hade jag nog inte stått mig. Men testa dig själv, allas kroppar är så ytterst individuella! :)
lowcarbworkout.blogg.se

2013-03-07 @ 21:23:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0