FCE - Fatchock Extreme

Då var det dags att ta itu med denna dryck FCE.  
 
 
Jag, Malin började med att jag såg en person jag följer på Instagram hade lagt upp ett recept på just FCE som skulle nolla kolhydraterna i kroppen, nästan som en detoxkur. Detta gjorde hon i 1-2 dagar och hamnade "på noll" i kolhydrater. Jag som är ganska nyfiken av mig och gillar att exprimentera och se hur kroppen reagerar på vissa saker så ville ja testa att nolla kolhydraterna eftersom jag aldrig testat det förut. 
 
Jag var väldigt noga med hur jag la upp dagarna aktivitetsmässigt under dessa 3 FCEdagar. Jag började den 7 januari och slutade den 9 januari. Drack dessa 3 drycker på morgonen, till lunch och till middag. 
 
 

 
Min dag kunde se ut såhär
 
Frukost vid 06:00 Dryck 1
 
Lunch vid 11:00 Dryck 2
 
Gym, 1 timmes kondition
 
Middag vid 18:30/19:00 och då eftersom att jag tränat så åt jag två kokta ägg, dock endast äggvita eftersom jag bara ville åt proteinet i ägget. 
 

 
Detta är en otrolig extrem grej att göra och det visste både jag och Sofie. Men vårat mål var inte att gå ner i vikt eller svälta oss själva. 3 drycker innehåller 2000 kalorier cirka, så vi låg inte under rekomenderade kalorier per dag. Detta kan kopplas ihop med dessa pulverdieter som kan vara i flera veckor. Men vi gjorde detta för att boosta kroppen, tömma den på vätska och göra det i ENDAST 3 dagar. Få en nystart helt enkelt! Skillnaden med dessa pulverdieter är att de nästan bara innehåller socker medan FCE innehåller 95% fett 2% kolhydrater och 3% protein. 
 
Jag vill bara säga att detta är ingenting som vi förespråkar. Man väljer själv hur man vill göra, att testa eller inte. Men detta är ingenting vi kommer att dra med i vår LCHFkost, även fast vi ville bara exprimentera oss fram till vad som hände med kroppen under dessa dagar. Så är det ingenting som vi kommer ta till och försöka fortsätta med.
 
Även fast jag förlorade 2.7kg och Sofie 2kg så var det mestadels vätska och slaggprodukter som försvann. Det såg vi ändå som positivt då vi lyckas att rena våra kroppar, som alltså var vårat mål.   
 
Det jag tyckte var positivt med FCE
  • Man förlorade mycket vätska på snabb tid. 
  • Man känner sig fastare i huden och det boostar självförtroendet för att följa en striktare LCHF eller påbörja en nystart sedan efter 3 dagar. 
  • Jag upplevde att mitt sockersug och tankarna kring mat försvann. 
  • Slagget i kroppen kändes verkligen att de försvann. 
Det jag tyckte var negativt med FCE
  • Huvudvärk så fort man slarvat med vatten.
  • Trötthet i kroppen dag 2 smög sig på. 
  • Illamående uppstod ifall jag slarvade med vatten. 
  • Celsius krävdes för att orka dra mig till gymmet och köra kondition.
  • Yrsel kan komma den sista dagen. 

Ja, så vissa av er kommer säkert tycka att det är rent vansinne. Och ja, jag tror både jag och Sofie accepterar era åsikter. Men jag tänker att man väljer själv hur man vill göra. Och detta är ingenting som sagt som vi vill införa i LCHFkosten. Det var ett prov! Men ni som vill testa, gör det. Ni behöver inte köra i 3 dagar för att boosta igång förbränningen. Välj att köra en dag om det känns bättre. OCH är det så att ni mår dåligt, tvinga er inte att köra på. Sluta med en gång och njut av LCHFmaten vi kan äta. 
 
Sedan hade vi lite frågor som ni har ställt kring FCEtiden. 
 
1. Varför mår man dåligt av att dricka FCE?
Anledningen till att du känner att du mår dåligt är för att du tömmer kroppen på kolhydrater. Innehållet av drickan är 95% fett, 3% protein och 2% kolhydrater. Som ni själva ser så är det nästan bara fett och jättelite mängd protein. Därför rekommenderar vi inte att ni kör på tunga pass på gymmet eftersom att ni inte får i er något som kan bygga kroppens muskler.
 
2. Kan man dricka Celsius, kaffe och te under dessa 3 dagar?
 Ja, ni kan dricka dessa 3 drycker. Det blir nästan ett krav eftersom att man blir lite seg i kroppen. Och känner man sig lite hungrig emellan dryckerna kan du även hälla i lite kokosfett i ditt te. 
 
3. Är receptet som är skrivet för en hel dag eller alla 3 dagar?
Receptet som ligger ute på vår Instagram är för 1 dag som sedan delas i 3 drycker du portionerar upp för en dag. Nästa dag gör du en ny sats från samma recept. Så det är inte ett recept som ska räcka i 3 dagar, endast 1 dag! 
 
4. Vad ska jag tänka på?
Tänk på vad de är du ska göra de 3 närmsta dagarna. Försök att hålla dig lugn. Jag (Malin) tränade på gym men körde ENDAST konditionträning som var snäll mot kroppen. Jag hårdkörde verkligen inte, sista dagen var riktigt jobbigt då man kände att man tömt ut alla kolhydrater från kroppen, även måttlig brist på protein i muskler. Så var försiktiga med aktiviter. Och det tipset som ligger mig närmast hjärtat är, DRICK VATTEN!!! Man springer på toa tusen gånger om dagen men det är allt skit som hittar ut. Dricker ni inte vatten så kommer yrsel och illamående.
 
Hoppas detta gav svar på era frågor!

Kommentarer
Postat av: Emma

Tack för informationen! Detta ska jag testa :)

2013-01-28 @ 23:09:53
URL: http://www.minajagochlchf.se
Postat av: Emma

Btw, har ni recept på blaskan?

2013-01-28 @ 23:11:24
URL: http://minajagochlchf.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0