Skillnader mellan LCHF och Food Factor

Har också fått en del frågor om vad jag tycker är största skillnaden mellan LCHF och Food Factor? Vad jag saknar mest från LCHF? Och hur min kropp och mage har reagerat på såväl kosten i sig och fridagen?

För att börja med första frågan, vad jag anser vara största skillnaden, så skulle jag säga att det är mängden fett!! Food Factor är väl kanske inte fettsnålt, men det är inte fett i några stora eller överdrivna mängder. Och i och med det så är jag mer hungrig nu än med LCHF, och det är därför det ingår sex mål om dagen för Food Factor - Athlete. Sen är det ju också proteinmängden, mer protein åt folket! Inga smörgåsar, korv eller annat pålägg, utan det är ju ren mat som gäller. Inga som helst halvfabrikat! Vilket är väldigt bra! Och på kolhydratsfronten så är ju största skillnaden att jag nu får äta bönor, linser, och i begränsad mängd sötpotatis, quinoa och bovete.

Vad jag saknar mest med denna kosthållning jämfört med LCHF är osten, korven, baconet, bean. Men framför allt ost! Så jag får passa på på fridagarna att käka det jag inte får pp veckorna + det då jag kan tänka mig vara sugen på. Go fridag!

Och hur min mage påverkats av mer kolhydrater.. Ja, det är bra bubbligt ibland!
Jag har väl inte märkt av så mycket i sig av själva kosten, men tror väl att det är bönorna och bovete och annat som fått min mage bubblig och gasig. Men annars har magen mått fin fint! Men efter förra fridagen så var min mage inte glad, inte den lördag eftermiddag! Den protesterade på alla sätt möjliga! Men jag skulle väl kunna tänka mig att den vänjer sig? Det är ju fortfarande nytt för magen med alla kolhydrater, speciellt på fridagen. Mångden bönor och andra kolhydratsprodukter tror jag inte i sig ger jättemycket i kolhydratsmängd, då bönorna är relativt snälla i mängd och bovetet och så äts i såpass små mängder, och begränsade mängder.

Trackback
RSS 2.0