Köttfärssås Food Factor

Även kommande vecka blir det köttfärssås i lunchlådan! Men det är ju så gott!

Jag är seriöst KÄR i köttfärs! I alla dess former! Pannbiffar, hamburgare, köttbullar, köttfärssås, köttfärslimpa osv!
Köttfärslimpa får jag ta och laga snart! Mums!

Men idag vart det då storkok på köttfärssås, köttfärssås a la Food Factor. Och jag tänkte skriva ner receptet, trots att måtten till störst del är höftade!
Ni förstår, det är så matlagning är. Bakning är exakta mått, men icke matlagning. Man får helt enkelt testa sig fram.

Köttfärssås Food Factor

Ca 500g köttfärs
500g krossade eller passerade tomater
2 vitlöksklyftor
1 rödlök
1 paket bönmix/blandade bönor
1 burk skivade champinjoner
2-4 msk delikatesskryddad tomatpuré
1 tsk sambal oelek
Salt
Peppar
Oregano/Pizzakrydda
Cayennepeppar

Blanda tomatsåsen med bönor och champinjoner i en gryta. Och låt koka upp och småputtra.
Bryn den hackade rödlöken och pressade vitlöken i fett i en stekpanna. Häll sedan ner i grytan.
Börja sedan steka köttfärsen och häll även ner den i grytan.
Smaka sedan av köttfärssåsen med tomatpurén, sambal oelek och kryddorna.
Låt såsen småkoka tills såsen börjat tjockna.

Köttfärssås går att variera så sjukt mycket men för att göra den Food Factor har jag valt att tillsätta bönorna, vilket blir väldigt gott!

Lycka till och gott smak!
Kram, Sofie


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0