Kaseinbrownie

Får titt som tätt frågor om min kaseinbrownie på Instagram, så tänkte åter igen posta receptet och åter igen skriva lite om kasein och kasein jämfört med vassle.

Kaseinbrownie äter jag vanligtvis till kvällsmat eftersom just kasein gör sig bra till kvällsmat för den som tränar mycket och hårt.

Kasein är ett protein som tas upp långsamt av kroppen. Den bildar en koagel, en klump i vanligt tal, i magen och bryts ner långsamt och därav tar det längre tid för kroppen att ta upp proteinet. Och detta ger musklerna ett jämnt flöde av protein under längre tid så att musklerna kan bygga upp sig.
Detta innebär alltså att kasein INTE lämpar sig direkt efter träning, utan använd då vassle!
Vassle bryts ner snabbt och tas upp snabbt av kroppen, vilket som sagt gör att det är bäst efter träning.

Men för att komma till saken, receptet!

Kaseinbrownie (1 portion)

1 dl kasein
1 dl vatten
1 msk kokosmjöl
1 tsk bakpulver

Blanda i en skål och skicka in i micron på låg-mellaneffekt i 1-2 minuter.

Den kan ätas som den är, eller med keso, kvarg, grädde, bär eller vad man nu vill ha.
Och det går alldeles ypperligt att spacea till den lite, som jag har gjort i några dagar nu, haft i hackade mandlar. Det blir gudomligt gott, smakar som riktig brownie!

Gott smak!
Kram, Sofie


Kommentarer
Postat av: Cecilia

Hej! Försökte mig på detta men den blev alldeles för lös och rinnig (fortfarande smet) - när jag körde längre i micron svämmade den istället över.. Hur blöt är din när du ställer in den? Som smet eller mer som deg? Vilken effekt på micron, lägsta? Tack på förhand!

Svar: Du har i för mkt vatten om den är lös. Den ska vara som en deg. Jag brukar variera, men oftast lägsta. Testa dig fram! Alla kasein är olika och lika så micros!
lowcarbworkout.blogg.se

2013-04-09 @ 22:21:49
Postat av: Sara Forsberg

Går det att göra den av vassleprotein med och ta den efter träning?

Svar: Ja, det går att göra. Och det finns ett recept på det här på bloggen också. Borde finnas under kategorin "recept". Så in och leta!
lowcarbworkout.blogg.se

2013-04-10 @ 14:39:53
URL: http://www.saraforsberg.wordpress.com
Postat av: cricriperu

Jag TROR att jag köpte kasein...gourmet pro från star nutrition

2013-04-12 @ 16:53:23
Postat av: Josefin

Men om du har tränat på kvällen tar du då vassle efter och sen Kasein?

Svar: Ja, det är precis det jag skriver i inlägget.
lowcarbworkout.blogg.se

2013-05-06 @ 20:45:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0