Fridag vecka 2

Ja, då var fridag vecka 2 över och precis som efter förra veckan, fy satan vad skönt!
Och jag vet, den är helt frivillig.

Men jag uppmärksammade verkligen denna veckan vad jag gör fel med mina fridagar.. Jag har totalt fokus på maten! Och inte nog med det så söker jag kolhydraterna! När jag känner efter vad jag är sugen på så är det full fokus kolhydrater, full fokus socker. Och jag har märkt att när jag släpper mina "spärrar" så finns det verkligen inga kvar!
Jag har då aldrig varit så jäkla mätt som igår, har aldrig ätit så mycket som igår. Men jag åt det jag var sugen på, men måste jag käka allt för det? Alltså alla grejer?
Jag köper ju ofta det jag är sugen på någon/några dagar innan det är lördag, liksom förbereder och har det hemma. Det kanske jag inte borde göra?
Jag blir ju inte störd av det när jag har det i skåpen, men när jag har allt hemma, och jag är ju sugen på det så blir det ju att jag äter av allt! När jag egentligen kanske borde köpa det jag är sugen på på lördagen. Och att jag inte medvetet/omedvetet ska se "listan" som en checklista utan mer förslag.

Det jag känner nu på mina fridagar är att mitt gamla beteende kommer tillbaka. Men på de övriga 6 dagarna är det som bortblåst! Jag har inget som helst behov av socker eller annat "fusk" på de andra dagarna.
Det är ju lätt att säga att man ska ändra sitt beteende, men det tar tid och reflektion. Så jag ska försöka jobba på mitt tänk kring fridagarna tills nästa helg.

Men målet är väl att jag;
- köper det jag är sugen på på fridagen
- inte köper alla grejer jag är sugen på utan väljer någon/något
- släpper totalfokus på mat den dagen

Jag vill att dagen inte ska vara en kolhydratssprängd dag bara för att jag kan, utan ses som en dag då jag KAN äta vad jag vill, inte måste. Jag ska inte söka maten, maten ska söka mig.
Hoppas ni fattar?!

Men gårdagen bjöds på ALLT!
Blev bland annat dubbelfika, det var änna kors i taket! Men här kommer lite bilder. Kan tillägga att några bitar vanligt lösgodis åts också.

Kram, Sofie


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0