Vi tipsar, men alla har en fri vilja

Detta inlägget skriver vi för att uttrycka vår åtsikt, men utan att vara elaka.
Det har kommit till den punkten att vi känner oss lite trötta på vissa kommentarer,
kommentarer där vi ifrågasätts eller där vi helt plötsligt ska ha en beslutande roll.
 
Jag, Sofie, har fått väldigt mycket frågor kring mat och livsmedel.
Det är helt okej att vara nyfiken och fråga grejer, men jag tänker inte vara den
som ska säga ja eller nej till vad ni ska äta eller hur mycket ni ska äta..
 
Frågor som, är det okej att äta turkisk yoghurt när man kör LCHF? Hur mycket
av det äter du? Blir det där till en portion? Får man äta det?
Helt ärligt, vad tycker ni att jag ska svara?
Om jag ska ta ett exempel med yoghurten.. Visst, den innehåller 5,5g kh/100g,
en portion ligger väl på 250g(?), det är alltså nästan 15g kh bara där. Är man då
strikt LCHF, vilket är under 20g om dagen så rimmar det ju dåligt, men är man liberal
och kanske tillåter 50g kh per dag, visst kör på! Det är ALLTID upp till dig själv vad
du vill äta, hur mycket du vill äta och när du vill äta. Det är ALLTID ditt val!
Jag tänker inte ta en beslutande roll i vad andra ska och inte ska käka.
Det jag/vi gör är att tipsa, vi berättar vad VI gör för OSS SJÄLVA!
Vi säger inte vad ni SKA göra, eller vad ni BORDE göra. Utan det vi gör och
det vi äter är utifrån oss själva.
Eller som med microbrödet, hur mycket äter jag av det?
Ja, det beror helt på! Vad äter jag till? Vad har jag på? Vad ska jag göra sen?
Hur hungrig är jag?
Liksom är du osäker på mängden? Gör brödet, avväg om du orkar hela (dvs 2 bröd),
är du inte jättehungrig, ta ena och spara andra.
Eller tonfiskröra, gör röran, ta det du känner att du orkar och spara resten! Jag själv
kanske äter halva satsen en dag, och bara en fjärdedel en annan.
 
Vi vill jättegärna hjälpa er och inspirera. Men ni måste förstå att vi inte kan styra erat matintag osv helt och hållet.
Vi har valt att ge er tips och motivation men sen måste ni orka dra det stora lasset själva. 
Vi vill jättegärna hålla en dialog med er om vad som funkar och inte för även er men vi kan inte
styra er. 
 
Samma sak handlar det om träning som jag, Malin hade tipsat om. Jag grundar att tung styrketräning är de bästa med LCHF kost eftersom jag har läst det i en bok och jag testar det själv och även Katrin körde med PTphilip tung styrketräning då hon ville rasa i vikt. Men hon och även jag la upp det gentemot våra egna mål. Och det måste ni också göra. Tror inte ni på att tung styrketräning är det bästa för er, Nä men strunta i det då. Kör kondition eller vad som helst. Bara ni rör på er, för det är de vi mår bra av! 
 
Jag hjälper gärna till ifall ni har frågor om träning. För jag anser att jag är ganska erfaren kring träning och har läst på en hel del. Men sen avgör ni själva hur ni vill ha det. Det är som att man väljer en sorts PT för att man gillar deras sorts tänk. Ja, man kan inte tycka samma om saker och ting och det är väl bara bra. 
 
Så ryck upp er lite nu, inte utav er. Men vi är inga fitnessgurus vi gör detta för att vi tycker det är skoj att dela med oss av hur vi går till väga! Försök förstå oss, vi vill hjälpa, inspirera och motivera er till att forma er egen vardag kring kost och träning. Och fråga gärna om det är något, mer än så behöver det inte vara. För vi är inte utbildade, vi är precis som ni! 
 
Kramar från Malin och Sofie. 
(Vi menar inte att trampa någon på tårna) 
 

Kommentarer
Postat av: Johanna

Bra skrivet! Stå på er! :)

2013-01-19 @ 18:24:51
URL: http://kanduvisslajohanna.blogg.se
Postat av: Anna

Jag håller med er. Vad tror vissa egentligen? Man förvånas inte för något längre. Det finns så mkt info på nätet nu oxå. Eller sådana sajter eller appar där man kan förvandla sina måltider och då då nästan exakt hur man äter. Gillar er blogg och även på instagram. Kramar

2013-01-20 @ 17:41:12
URL: http://overenskommelsen.blogg.se
Postat av: Prinsessan_Nellie (på insta)

Fick tips av primallifes blogg. Nu tipsar jag vidare:

Tjohoooo varorna kom förvisso förra veckan men mannen hämtade hem pkt från posten idag. Asdyr kokoksnötsmjöl för bara 40kr! http://www.iherb.com/Edward-Sons-Organic-Coconut-Flour-1-lb-454-g/32716
Beställ inte varor värda mer än ca 300 kr per gång (annars kommer lätt tullavgifter till) och paketet får inte väga mer än 1810 g för då blir frakten dyrare, annars kostar FRAKTEN bara 4-6 dollar.
Tipstipstips!
Man får varorna på 8-9 dgr.! Anv koden på bilden. Mkt lätt att beställa Inget klydd alls.
Använd min rabattkod TNJ254 vid första köp så får du 5 dollar i rabatt. : ) (ca lika mkt som frakt avg)
Jag beställde 2 burkar PALMHJÄRTAN (400g var) hittade ej ngnstans i Malmö, gott till sallad + ekologisk kokosmjöl & blev 1250 gram så jag höll mig till vikten för att få låg frakt totalt. Jag anv rabatt kod & då blev d mkt billigare. 100kr totalt för dessa underbara produkter. TIPSTIPSTIPS!

Nästa gång ska jag beställa kokoschips, proteinpulver & http://www.iherb.com/Eden-Foods-Organic-Brown-Mustard-9-oz-255-g/36325

2013-01-21 @ 23:02:23
Postat av: Leona

Kan den anonyma människan gå och lägga sig? Ingen tycker din kommentar är speciellt bra

2013-01-22 @ 02:14:37
URL: http://www.lillaleona.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0