Träningsschema

När ni lägger upp erat träningsschema så tycker jag att ni ska planera antingen varje vecka för sig utöver hur veckan kommer att se ut. Eller ett annat alternativ som passar vissa bättre är att ha vissa muskelgrupper en viss dag och oavsett vad så kör man på enligt schema. 
 
Med LCHFkost är den bästa träningen styrketräning. Tunga och få repitioner. Detta gör att med lågkolhydratskost så kan du inte "biffa till dig" på samma sätt som om du skulle äta kolhydrater. Du behöver kolhydrater för att få musklerna att växa. Med LCHFkost och bra styrketräning så kan du forma din kropp till den du önskar. Men kom ihåg att ge det tid. Lika lång tid det har tagit att gå upp alla överflödskilon får man räkna med att det kan ta lika lång tid att gå ner allt igen. 
 
Men styrketräning är inte allt med en bra LCHFkost. Det krävs att du även kör lite kondition jämnsides med din styrketräning. Allt för att hålla igång både förbränning och förbränna. När du styrketränar håller du uppe en bra förbränning i muskler och utnyttjar det otroligt bra sedan i din konditionsträning. 
 
Intervaller, långdistanslöpning eller promenader.. Gör det som passar er bäst! Men att röra på er är det viktigaste. 
 
 
Såhär kan min träningsvecka se ut. 
 
Måndag: Biceps, axlar och mage. 30 min intervaller. 
Tisdag: Ben, rumpa och mage. 30 minuter crossramp. 
Onsdag: Cardio i en timme. Oftast löpning! 
Torsdag: Triceps, bröst och mage/rygg. 30 minuter crossramp eller löpning! 
Fredag: Cardio i en timme. Oftast löpning! 
Lördag: Restdag. Vilket innebär att om jag under veckan "missat" någon muskelgrupp eller känner mig pigg
på att köra någon speciell muskelgrupp som extra så gör jag det. Men blir oftast överkropp då för att vila på benen efter all löpning under veckan. 
Söndag: Vilodag från gymmet. Resulterar oftast i promenader eller liknande! 
 
Detta schema har jag satt upp för min kropp och mina mål. Det är något jag har byggt upp under flera månader. Så kör inte igång stenhårt om ni inte är vana vid styrketräning och hårdträning. Börja med lite i taget och stegra  antalet gymbesök när ni börja känna er bekväma vid det. 
 
Är ni intresserade att läsa mer om LCHF och träning så finns det en jättebra bok om det av Jonas Bergqvist som heter LCHF & träning. 
 
Kör hårt på gymmet och ute i spåren nu! Kom ihåg att det tar tid innan man är inne i hamsterhjulet, men har du kommit igång så går det bara av farten! 
 
Lycka till från Malin! 
 

Kommentarer
Postat av: Leona

Du ger verkligen en klarare bild över hur du tränar, man kan tycka att 6 dagar i veckan är för mycket om man inte förstår att du delar upp muskelgrupperna <3 Så jävla grym

2013-01-16 @ 22:12:42
Postat av: Lisa

Hej!

Varför skulle styrketräning vara det bästa sättet att träna på lchf? Vad baserar du det på? Vet många långdistanslöpare som kör helt och hållet lchf, och verka prestera bra. Och vad menar du med att musklerna ej växer lika biffigt som med kolhydrater? :)
Tycker det låter lite märkligt..

Med vänlig hälsning,
Lisa

Svar: Alltså.. Det bästa sättet är väl att ta i. Men eftersom att du inte kan bygga muskler på samma sätt med lchf som med vanlig kolhydratskost så ökar du egentligen bara förbränningen i musklerna utan att känna att du kommer få biffiga muskler. Musklerna behöver glykogen för att kunna växa. Och med LCHFkost så får musklerna glykogen men i minimal mängd. Därför blir man mer fit än musklig och stor. Många tjejer är rädda för att köra tung styrketräning på gymmet just för att de är rätt för att bli stora. Men med lchfkost och styrketräning så tränar du upp din kropp på de sättet din kropp är gjord för att se ut. Jag baserar det på LCHF och träningsboken av Jonas Bergqvist där det står att den optimala träningen är konditionsträning OCH tung styrketräning. Det finns säkert andra alternativ och man får välja sin egen väg till sin målvikt. Men jag ville bara trycka på här med tung styrketräning mest för att vi tjejer inte ska vara rädda för att göra det på gymmet. Det gynnar oss mer än att det skadar oss. Vi blir starka, smala och snygga även fast vi kör tungt på gymmet!
MVH Malin
lowcarbworkout.blogg.se

2013-01-17 @ 20:31:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0