Allt för länge sen nu..

Efter mycket om och men så hade Sofie och jag (Malin) valt att ligga lågt med bloggen ett tag. Mycket att göra och diverse saker kring som skulle styras upp. Men nu så... 
 
Jag har börjat en ny period nu i mitt tränade och ätande för att testa mig fram till lite rörelse på siffrorna och vågen. Jag har inhandlat Katrin Zytomierskas bok "Dags att bli smal".
 
Eftersom jag har legat i med tung styrketräning nu i ca 3 månader så har jag gått upp en hel del i muskler. Just för att 1. jag behövde det 2. för att när jag kommer in i min fettförbränningsperiod (nu) så är musklerna i högre förbränning än om jag hade haft mindre muskelmassa.
Men kom ihåg, att jag har bestämt mig för detta i samspråk med min sjukgymnast/PT så detta är grunderna för mig. Och ja, alla har splittrade åsikter om detta. Men detta är någonting JAG vill testa för att JAG tror på det. Ni ska få följa mig så ska vi se vad som händer. 
 
Jag inspirerar mig själv med Katrins bok, just för att få lite mer variation på mat. Och lägger nu upp träningen för att röra på mig 1 timme per dag. 
(Jag vet att jag lagt upp ett tidigare träningsschema, men efter samråd från min sjukgymnast ska ska vi köra en 
hel del kondition nu. Och även det stärker musklerna, något överkropps styrkepass kan förekomma.) 
 
Måndag: Uppvärmning 10 min, 50 minuters intervaller 3minuters löpning 5 minuters vila.  
Tisdag: PW 1 timme. styrketräna mage 15 min
Onsdag: Uppvärmning 10 min, 50 minuters intervaller 3 minuters löpning 5 minuters vila
Torsdag: PW 1 timme, styrketräna mage 15 min
Fredag: Uppvärmning 10 min, 50 minuters intervaller 3 minuters löpning 5 minuters vila. 
 
Lördag/Söndag: I val utifrån dagsform. Men minst 1 timme PW eller så kör jag Intervallpass någon av dagarna. 1 dag är ren vila! 
 
Jag körde de första Intervallpasset igår och det gick superbra. Å detta innebär att jag kommer att köra intervallpasset även imorgon och i helgen just för att få in minst 3 pass! 
 
Lite tips kring intervallträning är: 
Uppvärmning är viktig
Försök att pressa dig själv under löpningen
Ha bra musik i öronen
Drick mycket vatten
Fokusera på varför du tränar och säg de till dig själv under passet (lär behövas då tröttheten smyger sig på) 
Våga testa nya saker och VÅGA SVETTAS! 
 
 

Kommentarer
Postat av: Malin - På mitt sätt

Hur många sekunder springer du fort respektive vilar under intervallerna? Eller hur lägger du upp det? :)
Kram!

Svar: Jag börjar med att springa på 10 i tio minuter. Sen efter det så kör jag direkt på 12.5-13 i 3 minuter och sen går jag på 7.4 ungefär i 5 minuter sen kör jag igång igen på 12.5-13 och sen håller det på så i 50 minuter, efteråt tar jag 10 minuter till att gå ner pulsen i jättelätt tempo. Jag försöker att hålla ett bra tempo hela tiden även i promenaden. Sen är min tanke att kunna springa fortare längre fram men jag ser hellre att jag orkar hela passet ut och alla snabba löpningar över 12.5 än att köra skiten ur mig de första jag gör och sen inte orka köra hela passet med samma intensitet. Sen kommer jag försöka öka vid varje gång när konditionen blir skarpare och jag blivit lite lättare! Så är min tanke! ;)
lowcarbworkout.blogg.se

2013-01-24 @ 16:24:16
URL: http://malinribbing.devote.se
Postat av: Frida

Tack för en inspirerande blogg. :)

2013-01-24 @ 21:20:11
URL: http://rockabillygirl.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0