NTC (Nike Training Club)

 
Har fått lite frågor och funderingar angående NTC som jag börjat köra.
Och mitt mål med detta inlägg är att försöka ge er en så klar bild av vad
det är, hur den funkar, tips, ideér och lite annat smått och gått!
Enjoy!
 
Jag fick nys om NTC från @e_larsson på Instagram som själv använder
den flitigt. Och jag blev kär på direkten!
Inte nog med att jag är Nike-fanatiker i övrigt, när det gäller kläder och
skor, så var ju denna appen som grädden på moset!
 
NTC, som är en förkortning av Nike Training Club, är en träningsapp till iPhone
och funkar även i iPad. Android vet jag inte helt hur det är, men du som har
en Android kolla gärna upp och hör av dig!
Appen är gratis och du finner den i Appstore.
 
Bilderna har jag försökt lägga i en någolunda ordning som dom kommer att
komma för dig i appen. Allt för att underlätta!
 
Först när du startar igång appen så kommer du till "startsidan" (Bild 1). Därifrån går du
vidare till 'Get Workout' och där kommer det en lista med olika typer av träningsformer,
där utgår du ifrån vad du själv är sugen på att träna (Bild 2). Sedan trycker du på den
träningsform du vill köra, jag valde i bilderna 'Get Strong', och då kommer ännu en lista
med olika träningsnivåer (Bild 3), där väljer du den du känner passar dig bäst. (Bild 4) 
Jag valde 'Intermediate'. Sedan kommer då ännu en lista på dom olika workouts som
finns för dom val du har gjort (Bild 5), och här är det bara att välja och vraka!
När du valt din workout så är det bara att tuta och köra! (Bild 6) Appen pratar med dig,
säger vilken övning som är och hur länge, sidbyte och lite motiverande fraser.
 
På de olika övningarna så kan du dessutom kika innan eller under passets gång
hur du ska göra, då finns det både 'steg för steg' (Bild 7) och du kan också se
en video på det. (Bild 8)
 
Jag är fortfarande nybörjare på NTC och har inte hunnit med att testa så mycket, men än
så länge så är väl favoriten just den som jag visar i bilderna, Drill Sergeant.
Idag testade jag Energy Transfer, riktigt tuff!
 
Mitt främsta tips när det gäller att välja workout är att du ska utgå från dig själv!
Det är din träning, din tid, din kropp! Lägg dig på din nivå och öka efterhand.
Jag brukar göra så att när jag ska välja ett program att jag kollar igenom vad det är
för övningar i workouten och kollar på hur övningarna går till och tar sedan och
avgör hur mycket tid jag har och hur mycket jag orkar.
 
I varje övning står det vad för redskap du ska använda och skulle något saknas i den
utrustning du har, skapa ett eget alternativ! T ex som i Drill Sergeant så ska man
använda sig av en medicinboll i två övningar, i ena övningen använder jag mig istället
av stepbrädor och i den andra använder jag en viktplatta.
 
Du kan dessutom spara workouts som du är intresserad av och dom hittar du sedan
under 'My Workouts', under fliken 'Saved'.
NTC funkar dessutom offline! Dvs att du kan köra det även om du inte har tillgång till
mobilnär eller WiFi!
 
Jag hoppas att detta sammanfattar och förklarar för er på ett bra och lätt sätt!
Är det några som helst oklarheter så är ni välkomna att kommentera här eller på
min insta! Jag som skriver är alltså @sofieseverinson.
 
Hoppas ni tycker att appen är lika kul och bra som jag och lycka till med er träning!
Kram Sofie

Kommentarer
Postat av: Herrmelin

Vad ska ni med Nikeappen till när "Shake weight" finns ;) http://www.youtube.com/watch?v=xXHUdvvHTkw

2013-02-10 @ 19:23:11
Postat av: Johanna

Älskar appen! :)

jag undrar när ni äter keso, hur mycket ungefär är en portion? Jag har lite problem med maten då jag gärna äter för mycket tyvärr :/

Svar: Ja, alltså det beror på! Min frukost består av 200g keso, men en mellis kan bestå av 100-150g. Men sällan mer än 200g, iaf för mig, Sofie! :) men keso är ju ganska ofarligt, 2g kh/100g och 90kcal. Men ät dig mätt? Det är ju det viktigaste! LCHF sysslar inte med hunger ;)
lowcarbworkout.blogg.se

2013-02-10 @ 22:04:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0