Jag kallar det inte för diet.. jag kallar det ny livsstil!

Jag har i ungefär 1.5 år ätit LCHF och jag har nått bra resultat hälsomässigt. Min mage har fått ett lugn jag inte har känt på flera år och jag har lärt känna min kropp och förstått mina mättnadssignaler på ett helt annat sätt. Men resultaten utåt har inte speglats på det sättet jag har velat och jag har mer och mer börjat fundera på vad jag ska göra för att få bukt med detta. Jag började med att lägga om olika träningsscheman för att känna av känslan i kroppen. Och känslan var att jag tränade och nästan bara slet ut kroppen. Och som ni alla vet så är inte LCHF gjort för alla och jag började ana att jag kanske borde hitta på något nytt nu. Ta ett steg vidare... 
 
Jag har pratat med olika träningskompisar som har sagt hur dom gör och jag blev rekomenderad att äta mer protein och mindre fett. Och till en början så stretade jag emot och sa "nämen, aldrig! jag kommer aldrig vara mätt och jag kommer må jättedåligt". Efter några få veckors googlande på olika hemsidor så började jag förstå tanken med en proteinrik kost. Jag avslutade mitt LCHFtänk och testade proteinrik mat i 10 dagar för att sedan påbörja ett nytt kapitel 1 mars ifall det skulle funka bra. 
 
Slutsatserna kring det var att jag blev glatt överraskad. På BARA 10 dagar så såg jag enorma skillnader på mage och lår. Och de är just de ställena jag känner att jag har velat tona till. Min rumpa har fått en form jag är hyfsat nöjd över och jag vet att jag bara kan göra den bättre. Kände mig otroligt mycket starkare under mina set på gymmet och min ork och motivation kring träning strålade igen. Jag är en sådan person som gillar att exprimentera med kost och träning och nu har jag hittat någonting jag vill testa.
 
Därav ser det ut såhär.... 
 
Jag använder mig av appen shape up och jag ligger på ett underskott på ca 300-500 kcal per dag. Jag äter med högst andel protein, grönsaker och sedan lite carbs för att komma upp i mina kcal. Dock håller jag mig ganska strikt inom dessa ramar när det gäller carbs just för att fortfarande hålla en LÅGKOLHYDRATSKOST! Det vill jag inte att ni ska glömma. Jag äter fortfarande lågkolhydratskost men har minskat fett och ökat protein. 
 
En dag kan se ut såhär: 
 
Frukost: Kvarg med mandlar/frön, stekt äggvita med skinka på två finncrisp, stort glas vatten och lite grönsaker om jag önskar. 
 
Lunch: Quinoa/Ris, Kyckling/fisk/Kött med massor av grönsaker
 
Mellanmål: Kaseinshake 
 
Middag: Quinoa/Ris, Kyckling/fisk/kött med massor av grönsaker
 
Kvällsmål: Kaseinshake eller annat mål (beroende på hur mitt kcalintag ser ut) 
 
Detta är mallen jag kommer att rätta mig efter.. Sen beror allt på mitt kcalintag. Det är noga att jag äter mina kalorier och äter RÄTT kalorier. Jag märkte under dessa 10 dagar att jag har ätit alldeles för lite innan. För nu får jag verkligen kämpa för att komma upp i rätt mängd kalorier men går ändå på ett underskott. 
 
 
Hur hade jag då tänkt göra med träningen? 
 
Jo, jag kommer att lägga upp ett träningsschema skräddarsytt för mig själv så att det ska funka med mina arbetstider och min motivation vissa dagar. Jag vet att jag har dippar vissa dagar och då lägga träningspassen så att jag inte dippar någon dag och ser det som möjligheter istället. 
 
Jag kommer att fokusera allra mest på styrketräningen just för att hålla igång min förbränning. Eftersom att jag går på ett underskott så kommer min energiförbrukning per automatik att bli sämre och detta håller jag uppe med styrketräning då desto mer muskler kräver mer energi. Sedan kommer jag att försöka lägga in ialla fall 2 konditionspass per vecka då jag antingen powerwalkar eller kör spinningintervall på gymmet. Jag återkommer mer om hur jag tänkt lägga upp det. 
 
Det som står på listan här näst är att jag ska mäta mig. Jag ska sluta kolla på vågen och mäta mig istället. Eftersom jag kommer styrketräna så kommer jag säkert stå stilla i vikt men minska i mått. Muskler väger mer än fett men muskler tar mindre plats än fett. Förstår ni? Att mäta sig är det bästa kvittot på om man lyckas eller inte. Vågen kan man bara ha som ett komplement ifall man känner för det men stirra er inte blinda på vågen. Helt i onödan!
 

Så nu med denna nystart så ska jag försöka blogga i alla fall 1 gång om dagen och uppdatera er om vad som händer och sker kring min kost och träning. Sedan finns jag även på Instagram: mjanssson. 
 
 
Ha en bra dag vi hörs om en stund! 
Malin 
 

Kommentarer
Postat av: Jessica

Spännande! Hur tycker du att det påverkar ditt sötsug? Och kommer du att ha en ätardag som jag vet att Evelina har i sitt upplägg? :) Och sen när du skriver att du äter kvarg, är det då fullfett (10%) eller lättkvarg? Ska bli kul att följa närmre, lycka till! :)

Svar: Jag känner inte av mitt sötsug ifall jag sköter mina måltider. Och det menar jag med att jag äter den mängd kalorier och rätt kalorier. Kvarget äter jag den som innehåler 0.1% fett. Jag har inte funderat sådär jättemycket kring ätardag just nu. Det jag först ska göra är att komma in i detta helt å hållet så 14 dagar framöver blir det inte nå ätardagar. Ätardag är bra att ha för att boosta förbränningen igen så ätardag kommer det säkert bli. Men sköter jag detta bra så ska de gå med tung styrketräning osv. Jag återkommer när jag bestämt hur jag ska göra på den biten!
lowcarbworkout.blogg.se

2013-02-27 @ 13:58:36
Postat av: nathalie

Hej! Jag är en tjej som också har börjat ändra om mina matvanor för att gå ner i vikt. Men undrar en sak som du skrev här att du ätit alldeles för lite innan och att du nu ska kämpa för att komma upp i rätt nivå av kalori intag. Vad händer om man inte gör det? Som exempel från mig själv har jag helt valt bort kolhydrater i form av pasta, ris o bröd. Potatis händer det att jag äter men väkdigt sällan. Använder mig som sagt också utav shape up för att få en bättre koll, och kommer inte alls upp i den mängd kolhydrater som jag borde. Blev mycket på samma gång nu här haha.. men det jag vill komma fram till är om det gör något och spelar någon roll ifall man då inte kommer i sån stor mängd av kolhydrater? :) tacksam för svar!

Svar: Går du på förstort underskott med kalorierna så ställer kroppen in sig på svält och bryter ner kroppen, inte fett utan muskler och andra vävnader. Vi äter ju inte heller kolhydrater, inte i någon större mängd i alla fall, så då gäller det att öka på protein och fett för att komma upp i sina kalorier per dag.Hoppas detta svarade dina frågor! :)
lowcarbworkout.blogg.se

2013-03-18 @ 00:11:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0