Fettisdagen

Ja, som ni alla vet så älskar ju Sofie semlor och hon har suktat efter denna dag ett tag tillbaka. Och ja, jag (Malin) tänkte skriva lite om denna dag och mina tankar kring det för alla gillar inte semlor av olika orsaker.. 
 
Jag har innan jag började med LCHF varit en riktig sockergris. Jag älskade allt som hade med "att unna sig" och göra. Jag såg då såklart dessa dagar som ett mer okej att äta onyttigt bara för att alla andra gjorde det. Ångesten efteråt kom ju självklart men det kändes ändå helt okej eftersom det var fettisdagen. 
 
När jag började med LCHF så började mitt tänk kring detta ändras, ganska drastiskt. Jag unnar gärna andra till att äta semlor och äta de dom vill äta när dom vill. Men nu utgår jag från mig själv. Eftersom dessa dagar har tidigare påverkat mig negativt och att de blivit att de är "en okej att svulla" dag så är inte jag en av dom som ställer mig och bakar semlor denna dag. 
 
Jag vet att jag har ett sockerberoende och det skyltar jag inte om sådär jättemycket. Men så är det.. När jag säger det till folk så flinar de mig i ansiktet typ som "ofta du kan vara sockerberoende som är så duktig med maten". Men det handlar inte om det längre, nu handlar de mest om fällorna jag undviker för att inte skapa det begäret. 
 
Många av er känner säkert igen er när jag säger att sukrin påverkar mig exakt likadant som vanligt socker? Och det har jag läst om är mycket möjligt. Så jag väljer verkligen mina tillfällen då jag äter saker med sukrin i. Helst inte alls, och jag vet att det är otroligt svårt att undgå om man vill unna sig en bakelse. 
 
Det jag vill få ut i detta inlägg är att jag är en av de personer som ser denna fettisdag som vilken dag som helst. Jag äter som vanligt och jag tränar som vanligt. Just för att jag gör min kropp en tjänst att inte skapa detta begär som väntar. Jag unnar er andra en semla och det är inte de att jag vill påverka er. Men ett tips till er som vet att ni får riktiga begär att äta godsaker, unna er nått som ni vet inte påverkar er. För det är OK att inte är en semla idag. 
 
Jag har en ledig dag från jobbet idag. Och det är jag otroligt glad för. På jobbet finns det många som skulle kunna trycka 2-3 semlor under denna dag. Och sen komma till mig att "Ska du inte ha, är du inte liten sugen?" Så på så vis är det här helt rätt dag att vara ledig på känner jag. För jag slipper för en gångs skull stå till svars på varför jag inte vill äta vissa saker. Jag har valt att äta på ett visst sätt för att jag mår bra av det. Och jag får ofta stå till svars varför, mest framför mina vänner tråkigt nog. Detta är ett välmående för mig och som vuxit till ett intresse. Träning och mat är ingenting jag tvingar mig till att göra, jag tycker det är riktigt kul. 
 
Så ha en bra dag och ät en stor semla och njut av den om ni vill. Men känn inte att ni måste för de finns faktiskt fler än bara jag som inte vill äta en semla idag. 
 
Kram på er, Malin! 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Frida

Riktigt bra gjort av dig, jag förstår precis vad du menar med att vara sockerberoende. Det är inte vara en chokladbit när vill äta utan har man tagit en tar man gärna fler. Jag har testa det hhär med lchf i lite drygt en vecka nu och har tänkt försöka testa månaden ut. Jag är faktiskt piggare och mycket gladare. Är alltid pigg och glad, men nu har jag känt ett mer sug efter att gålrttill gymmet och träna i allmänhet. :) jag vill täcka dig (Malin) och naturligtvis Sofie för att ni inspirera mig att fortsätta, inte bara med bloggen utan även via Instagram. Fortsätt att inspirera. TACK!!!! :)

2013-02-12 @ 15:53:48
URL: http://rockabillygirl.se
Postat av: Becca

Riktigt bra text, känner igen mig!

2013-02-12 @ 17:02:52
URL: http://workouttime.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0